Effect Gordon® methode wetenschappelijk bewezen?
Effect Gordon® methode wetenschappelijk bewezen?
Deze vraag wordt mij met regelmaat gesteld. Bijvoorbeeld tijdens een ouderavond binnen een kinderopvangorganisatie. Een organisatie die de Gordon® methode omhelst en de pedagogisch medewerkers, de leidinggevenden en ook de niet-pedagogisch medewerkers en de ouders, trainingen aanbiedt. Wat fijn voor mij om aan deze ouders mijn enthousiasme te tonen voor het Gordon® communicatie model!
En dan plots deze priemende vraag uit het publiek: “Is de Gordon® methode bewezen effectief? Heb ik longitudinaal onderzoek achter de hand waaruit blijkt dat kinderen die zó worden opgevoed gelukkiger, evenwichtiger, emotioneel intelligenter en maatschappelijk meer betrokken individuen worden? En wellicht minder narcistische kenmerken vertonen dan kinderen die zijn opgevoed door, zeg maar, triple-p of niet-getrainde ouders?”
Eh, nee, dat heb ik niet! Althans, ik schud de significante verschillen niet uit mijn statistische mouw. Ik kan deze papa met zijn analytische oorzaak/gevolg vraag wel iets anders vertellen, van harte:
Mijn verhaal gaat over mijn eigen waarden bij het geven van Gordon® trainingen. Ik voel mij (subjectief, dus helemaal niet wetenschappelijk) als mens en als trainer verbonden met de humanistische gedachten van de Gordon® methode. Ik som dit voor mij vertrouwde rijtje graag nog eens op:
- Ieder kind, (lees ook: ieder mens) is uniek.
- Ieder kind heeft het in zich om zich te ontplooien, te groeien en zich te ontwikkelen, op zijn eigen wijze.
- Een kind gedijt in een veilige, voorspelbare en liefdevolle omgeving.
- Ik wil mij als opvoeder verplaatsen in het perspectief en de behoeften van een kind, bijv. als het een probleem heeft.
- Door actief luisteren kan ik een kind begeleiden in het vinden van een eigen oplossing voor zijn probleem.
- Ik wil een kind volop de mogelijkheid geven om te ontdekken waar het echt plezier aan beleeft. Om vanuit die onbegrensde verwondering, spontaniteit en nieuwsgierigheid juist dát te doen wat goed voelt. Zonder mijn sturende systeem van beloningsplaatjes en stempeltjes, cijfers en overdadige goedkeuring om mijn behoefte en eigenwaarde als opvoeder te vervullen. Zonder het stellen van deadlines, plaatsen van strafbankjes, dreigen met straffen of “dreigen” met beloningen.
- En ja, ik geef helder en oprecht mijn grens aan, niet omdat mijn kind als persoon mij in de weg zit maar omdat het gedrag mijn behoeften soms heftig in de weg zit.
- Ik waardeer dat mijn kind even creatief is in het vinden van oplossingen voor ons probleem dan wanneer ik mijn oplossing opleg als zijnde de beste, omdat ik nu eenmaal de opvoeder ben….
ik geloof oprecht dat een kind zo een grotere kans heeft uit te groeien tot een sociaal voelend en autonoom persoon.
Maar ja, dat geloof ik, ik weet het niet helemaal wetenschappelijk zeker…….
Zou profeet Kahlil Gibran destijds, begin 20-ste eeuw onderzoek hebben verricht voor hij dit prachtige gedicht schreef? Ik denk van wel. Ik kan het Kahlil niet meer vragen natuurlijk maar volgens mij heeft hij zijn ziel onderzocht, heel diep ….
Het raakt mij als een inzicht dat groter is dan wetenschappelijke waarheden, een wijsheid die zich in hogere, of juist diepere sferen bevindt:
En hij zei………………:
Je kinderen zijn je kinderen niet.
Zij zijn de zonen en dochters van ’s levens hunkering
naar zichzelf.
Zij komen door je, maar zijn niet van je,
en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe.
Je mag hen je liefde geven, maar niet je gedachten,
want zij hebben hun eigen gedachten.
Je mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen,
want hun zielen toeven in het huis van morgen,
dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen.
Je mag proberen gelijk hun te worden, maar tracht niet
hen aan jou gelijk te maken.
Want het leven gaat niet terug,
noch blijft het dralen bij gisteren.
Uit: De Profeet (1923), Kahlil Gibran
Calendar
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |