Waarom Actief Luisteren?
Eén goede reden om actief te luisteren is om misverstanden in communicatie te voorkomen.
Er zijn nog meer goede redenen om actief te luisteren naar anderen.
Jarenlang hebben enkele psychologen getracht de cruciale factoren binnen menselijke relaties te filteren, die een goede voedingsbodem zijn voor persoonlijke groei en psychisch welbevinden.
Onderzoek
Dit intensieve onderzoek, dat aanvankelijk alleen toegespitst was op het identificeren van kenmerken en gedrag van effectieve professionele hulpverleners (counselors en psychotherapeuten), leidde er uiteindelijk toe dat enkele onderzoekers ook de persoonlijke kwaliteiten van effectieve leraren, effectieve partners in persoonlijke relaties en effectieve ouders gingen onderzoeken.
Empathie en Acceptatie
Uit het onderzoek kwam overtuigend bewijs dat twee factoren van belang zijn binnen iedere relatie waarin de ene persoon groei en persoonlijk welbevinden mogelijk maakt voor de ander: Empathie en acceptatie.
Empathie is het vermogen in de huid van de ander te kruipen en de persoonlijke beleving van de ander te begrijpen: hoe ziet zijn werkelijkheid er uit? Wat is zijn perceptie en hoe ervaart hij deze gebeurtenis? Wat voelt de ander?
Dit is precies wat je doet door actief te luisteren.
In een omgeving waarin mensen empatisch met elkaar omgaan voelen we ons begrepen en dat draagt constructief bij aan ons psychisch welbevinden en aan persoonlijke groei. Ik geloof dat dit gebeurt omdat het in een omgeving waarin mensen empatisch zijn gemakkelijker is allerlei problemen op te lossen wat leidt tot een gevoel van algehele voldoening en tevredenheid.
Wanneer mensen hun problemen kunnen oplossen en daarmee hun behoeften vervullen, ontstaat er ruimte om een stap te zetten in de behoefte piramide van Maslow, naar hoger gelegen behoeften. Om zo nieuwe manieren te ontdekken om jezelf verder te ontwikkelen en zelf gestelde doelen te bereiken.
Acceptatie van de ander is het gevoel dat het voor mij oké is en goed voelt wat de ander doet. Acceptabel gedrag van de ander bevindt zich in het bovenste gedeelte van mijn gedragsraam. Wij hebben niet de behoefte om gedrag van anderen te veranderen dat voor ons oké is. Dus we kunnen de ander echt accepteren zoals hij op dat moment is. (Het gedrag van de ander staat ons immers niet in de weg, we hebben er geen last van in het vervullen van onze eigen behoeften.)
Luistervaardigheden (met name actief luisteren) zijn de verbale reacties waarmee we acceptatie van de ander uitdrukken. Daarmee communiceer je helder:
- Ik hoor en zie hoe jij je voelt.
- Ik begrijp hoe jij de dingen nu ziet.
- Ik zie jou zoals je nu bent.
- Ik ben geïnteresseerd en betrokken.
- Ik begrijp waar je nu staat.
- Ik voel geen behoefte jou te veranderen.
- Ik beoordeel jou niet.
- Je hoeft niet bang te zijn dat ik jouw gedrag afkeur.
In scherpe tegenstelling tot deze luistervaardigheden, drukken andere, niet-luister- reacties, het verlangen of de bedoeling uit degene die een probleem heeft te willen veranderen, een verlangen om het gedrag van de ander bij te sturen of zodanig te beïnvloeden dat de ander zich anders gaat gedragen.
Deze niet-luister-reacties hinderen de ander in het vinden van een oplossing voor zijn eigen probleem. En daarom noemen we deze niet-luister-reacties, drie keer raden: communicatie-stops.
Dit artikel is vrij vertaald naar:
What is the Rationale for Active Listening?
Date: November 12th, 2012 | BY Dr. Thomas Gordon
Calendar
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |